fredag 28 december 2012

De 6 första ESC-2013-bidragen!

Eurovision Song Contest närmar sig! Låtar har redan blivit uttagna i sex och ytterligare tre har valt artist utav de totalt 39 deltagande länderna. Efter nyår väntar Sverige på att invaderas av melodifestivalen som likt en lavin drar över media-sverige enda in i mars. Förra året var jag och Lisa på melodifestivalfinalgenrepet (världens längsta ord), men sanning är att melodifestivalen inte är vår passion. I år ska vi för första gången i våra liv se ESC live! Finalbiljetterna sålde slut på nästan ingen tid alls, så istället blir det semifinal 2 den 16 maj. Jag har köpt en paljetttopp. Jag är redo för ESC, så det är på sin plats att kolla in de sex färdiga tävlande.

Först ut med att välja var Vitryssland, den 7 december gick deras final av stapeln. Förra årets nationella final, Eurofest, slutade i tumult då röstningen anklagades vara riggad. Alyona Lanskaya presenterades som vinnare, men tvåan Litesound protesterade och tredjepristagaren vägrade gå ut på scen för att ta emot sitt pris. President Lukashenko fick reda ut frågetecknen och det visade sig att Litesound var de egentliga vinnarna. 'Men den som väntar på något gott', tänkte kanske Alynoa Lanskaya för i år står hon som vinnare, utan protester, med låten Rhythm of love.
Det är eurovisionpop så som den lät i mitten av 00-talet. Vem tackar nej till ett gäng barbröstade manliga dansare? Ett helt okej bidrag, men något enfaldigt får jag dock medge att det är. Men det lär bli fantastiskt show,om vi känner vitryssland rätt, diktatur-style.


Den 15 december stod det klart att Heilsarmee skulle representera Schweiz med låten You and Me. 
Från rockpopdängan Unbreakable blir det arméschalger. Jag tycker dock inte frälsningsarméstilen är fullt lika upphetsande eller för den del gullig som tex våra mormödrar från öst var 2012. Jag undrar varför sångerskan i gruppen inte fick någon uniform? Fanns det inte en enda liten huvudbonad kvar?

Därefter, den 16 december, valde Belgien ut Roberto med låten Love Kills. Rolig kuriosa är att låten valdes ut i ett radioprogram.
Roberto är väldans söt, men jag tycker lite synd om honom. Varför får han inte sjunga på franska? Det hade kittlat min esc-nerv mer än denna tuggummipop-låt som helt saknar själ. På franska hade jag i alla fall kunnat låtsas att det var något vackert han sjöng. Men det blir spännande att se hur framträdandet utvecklas, från Belgiens enkla uttagning finns det massor av utrymme för utveckling! Lycka till Roberto!

Andrius Pojavis stod klar den 20 december som Litauens vinnare med låten Something.
Hatten av, nej förlåt, jag menar hatten på för Andrius Pojavis som vill berätta att han älskar! Och det kan väl inte gå annat än bra när en har en tjej med en boll på scen! Helt klart godkänt och riktigt bra i jämförelse med förra årets mest komiska inslag Love is blind som tävlade för Litauen.

Den 22 december höll Albanien sin uttagning till ESC och vinnare blev Adrian and Bleder med låten Identitet. 
Hej Hej Hej, här är en låt med gitarrsolo. Två übercoola killar i medelåldern ger oss rockigt ös. Jag jäspar.

Ukraina brukar det går bra för i ESC och den 23 december stod det klart att Zlata Ognevich blir 2013:års deltagare för landet. Låten heter Gravity.
Ukraina vet var skåpet ska stå, denna låten förutspår jag tar sig till final. Med uppmaningen att vi ska sätta hjärtat där det hör hemma så lär detta bli pampigt värre. Även om det inte är den mest spännande balladen som hörts i tävlingen, men som min lillasyster sa "Hon kan i alla fall sjunga!".

Spanien, Nederländerna och Montenegro har valt sina artister. Frankrike kommer inom kort att välja sitt bidrag internt. Under februari kommer många länders bidrag att bli officiella. Vi får hoppas att de kommande bidragen håller högre klass så jag och Lisa får valuta för biljettpengarna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar